CODUL DE ETICĂ AL ȘCOLII GIMNAZIALE ,,IOSIF SÂRBU,,
ȘIBOT
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII
GENERALE
Art.1. - (1) Prezentul cod-cadru de etică (denumit în
continuare cod) este elaborat în baza Legii învățământului preuniversitar
198/2023, , în temeiul Legii nr. 477/2004 privind Codul de conduită a
personalului contractual din autorităţile şi instituţiile publice, în
conformitate cu prevederile art. 10 lit. a) şi Art. 16 din Regulamentul de
organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul
preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului nr. 5.550/2011, cu respectarea Codului de conduită a
profesorilor mentori, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului nr. 5.485/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind
constituirea corpului profesori mentori pentru coordonarea efectuării stagiului
practic în vederea ocupării unei funcţii didactice, a Codului-cadru de etică
din 30 august 2018 al personalului didactic din învăţământul preuniversitar,
aprobat prin Ordinul 4831/30 august 2018 şi a Ordinului S.G.G nr. 600 din 20
aprilie 2018 privind aprobarea Codului Controlului intern managerial al
entităţilor publice.
(2) Codul este aplicabil
tuturor persoanelor ce funcţionează în cadrul Școlii Gimnaziale “Iosif Sârbu”
Șibot, responsabile cu instruirea şi educaţia
şi care, îndeplinesc funcţia de personal didactic de predare, personal didactic
auxiliar, personal didactic asociat, precum şi funcţii de conducere, de
îndrumare şi control
în cadrul acesteia.
(3)
Reglementările din acest cod vizează, în mod particular,
persoanele care îndeplinesc funcţia de cadru didactic în această unitate de
învăţământ, indiferent de statutul deţinut.
Art. 2. - Codul
funcţionează atât ca un contract moral între părinţi/tutori legali, elevi,
comunitatea locală şi diferitele categorii de personal din sistemul de învăţământ
preuniversitar responsabile cu instruirea şi educaţia, cât şi ca un sistem
de standarde de conduită colegială capabile să contribuie la coeziunea instituţională
şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea educaţională, prin
formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi competiţie după reguli
corecte.
Art.
3.
- Respectarea prevederilor prezentului Cod reprezintă o garanţie a creşterii
calităţii şi prestigiului învăţământului preuniversitar, scop posibil de atins
prin intermediul următoarelor obiective:
a) menţinerea
unui grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuţiilor personalului din
sistemul de învăţământ preuniversitar responsabile cu instruirea şi educaţia,
în mod special a persoanelor care îndeplinesc funcţia de cadre didactice;
b) creşterea
calitativă a relaţiilor dintre părţile implicate în actul educaţional;
c) eliminarea
practicilor inadecvate şi imorale ce pot apărea în mediul educaţional
preuniversitar;
d) creşterea
gradului de coeziune a personalului implicat în activitatea educaţională;
e) facilitarea
promovării şi manifestării unor valori şi principii aplicabile în mediul şcolar
preuniversitar, inserabile şi în spaţiul social;
f)
sensibilizarea opiniei publice în direcţia susţinerii valorilor educaţiei.
Art. 4.- Orice persoană din sistemul naţional de învăţământ ,responsabilă cu
instruirea şi educaţia,
are obligaţia/ datoria morală şi profesională de a cunoaşte, de a respecta şi
de a aplica prevederile prezentului Cod.
CAPITOLUL II
VALORI/PRINCIPII
ŞI NORME DE CONDUITĂ
Art.
5. - Personalul din cadrul Școlii Gimnaziale “Iosif
Sârbu” Șibot, responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele
didactice, trebuie să îşi desfăşoare
activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii:
a) imparţialitate
şi obiectivitate;
b) independență
și libertate profesională;
c)
responsabilitate
morală, socială şi profesională;
d) integritate
morală şi profesională;
e)
confidenţialitate
și respect pentru sfera vieții private;
f)
primatul
interesului public;
g)
respectarea şi promovarea interesului superior
al beneficiarului direct aleducației;
h) respectarea
legislaţiei generale şi a celei specifice
domeniului;
i)
respectarea
autonomiei personale;
j)
onestitate
şi corectitudine;
k) atitudine
decentă și echilibrată;
l)
toleranță;
m) autoexigență în
exercitarea profesiei;
n)interes şi
responsabilitate în raport cu propria formare profesională, în creşterea
calităţii activităţii didactice şi a prestigiului unităţii şi instituţiei de
învăţământ preuniversitar, precum şi a specialităţii, domeniului în care îşi
desfăşoară activitatea; respingerea
conduitelor didactice inadecvate.
o) implicare în
procesul de perfecționare a caracterului democratic al societății.
Art. 6. - În vederea asigurării unui învăţământ
de calitate, în relaţiile cu beneficiarii
direcți ai educației, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod
particular cadrele didactice, au obligaţia de a cunoaşte, respecta şi aplica norme de conduită. Acestea au în vedere:
(1) Ocrotirea
sănătăţii fizice, psihice şi morale a beneficiarilor direcți ai educației prin:
a) Supravegherea
atât pe parcursul activităţilor desfăşurate
în şcoală, cât şi în cadrul celor organizate de unitatea şcolară în afara
acesteia, în vederea asigurării depline a securităţii tuturor celor implicaţi
în aceste acţiuni;
b) interzicerea
agresiunilor verbale, fizice şi tratamentelor umilitoare, sub orice formă, asupra beneficiarilor direcți ai educației;
c) asigurarea
protecţiei fiecărui elev, prin denunţarea formelor de violenţă verbală sau fizică
exercitate asupra acestuia, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă
sau de exploatare a elevilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004
privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi
completările ulterioare;
d) combaterea
oricăror forme de abuz;
e)
interzicerea hărţuirii sexuale şi a
relaţiilor sexuale cu elevii.
(2) Interzicerea
oricăror activităţi care generează corupţie:
a)
fraudarea examenelor;
b)
solicitarea, acceptarea sau colectarea
de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea
anumitor servicii, în vederea obținerii de către beneficiarii direcți ai
educației de tratament preferenţial ori sub ameninţarea unor sancţiuni, de orice natură ar fi acestea;
c)
favoritismul;
d)
meditațiile contra cost cu beneficiarii
direcți ai educației de la formațiunile de studiu la care este încadrat;
(3) Asigurarea
egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei incluzive.
(4) Respectarea
demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui beneficiar al educației.
Art.7. -
În relaţiile cu părinţii şi cu reprezentanţii legali ai beneficiarilor
direcţi ai educaţiei, personalul didactic respectă şi aplică norme de conduită
prin care se asigură:
a)
acordarea de consultanţă părinţilor/tutorilor legali în educarea propriilor
copii şi susţinerea rolului parental;
b)
stabilirea unei relaţii de încredere mutuală, a unei comunicări deschise
şi accesibile; c) disponibilitatea pentru rezolvarea
problemelor educative enunţate de către părinţi/ tutori legali;
d)
informarea părinţilor/tutorilor legali despre toate aspectele activităţii
elevilor prin furnizarea explicaţiilor necesare înţelegerii şi aprecierii
conţinutului serviciilor educative; e)
informarea părinţilor/tutorilor legali despre evoluţia activităţii şcolare,
evitând tendinţele de prezentare parţială sau cu tentă subiectivă;
f) respectarea confidenţialităţii datelor
furnizate şi a dreptului la intimitate individuală şi familială;
g)
persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular personalul
didactic, nu vor impune, în relaţia cu părinţii/tutorii legali,
dobândirea/primirea de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile
educaţionale oferite;
h) consilierea, recomandarea
părinţilor/tutorilor legali privind auxiliarele curriculare sau material
didactice, cu precădere a celor deschise și gratuite, fără a impune
achiziționarea celor contra cost, din perspectiva expertizei psihopedagogice şi
a respectării interesului major al copilului.
Art. 8. -
Personalul din cadrul Școlii Gimnaziale
“Iosif Sârbu” Șibot responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular
cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită
colegială:
a)
relaţiile colegiale trebuie să se bazeze
pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare,
corectitudine, toleranţă, evitarea denigrării, sprijin reciproc, confidenţialitate,
competiţie loială, interzicerea fraudei intelectuale şi a plagiatului;
b)
orice membru al personalului didactic va evita lezarea
libertăţii de opinie, vizând convingerile politice şi religioase;
c)
orice membru al personalului didactic va
evita practicarea oricărei forme de discriminare și denigrare în relaţiile cu
ceilalţi colegi;
d)
între persoanele din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabile cu instruirea şi
educaţia se interzice solicitarea de servicii personale de orice tip de la
colegi care sunt sau urmează să fie în proces de evaluare, angajare sau promovare;
e)
în
evaluarea competenţei profesionale se vor utiliza criterii care au în vedere performanţa şi rezultatele profesionale;
f)
încurajarea diseminării cunoştinţelor profesionale, în
vederea atingerii unor standarde superioare de calitate în activitatea
didactică;
g)
orice cadru didactic trebuie să evite,
prin afirmaţii, aprecieri sau acţiuni, să afecteze imaginea profesională şi/sau
socială a oricărui alt membru al corpului profesoral, cu excepţia situaţiilor
prevăzute şi formalizate de actele normative în vigoare ( evaluările anuale,
comisia de disciplină etc);
h)
întreaga activitate a persoanelor din
sistemul de învăţământ preuniversitar,
responsabile cu instruirea şi educaţia, trebuie să permită accesul la informaţiile care interesează pe toţi membrii
comunităţii şcolare, posibilii candidaţi, instituţiile cu care entitatea
colaborează şi publicul larg, asigurând astfel o informare corectă şi
facilitarea egalităţii de şanse, precum şi asigurarea accesului echitabil la
resursele şcolare şi ale sistemului de învăţământ;
i)
reacţia publică-prin drept la replică,
discurs public, întrunire etc-, atunci când o anumită situaţie creată de către
membrii comunităţii educaţionale sau de către oricine altcineva din afara
acesteia afectează imaginea unităţii/instituţiei şcolare, sistemului de
învăţământ preuniversitar românesc, oricărei persoane, membră a comunităţii
educaţionale.
j)
interzicerea oricărei evaluări şi/sau
asumări de rezultate fabricate ale unuia/mai multor elevi cu scopul de a obţine
avantaje materiale, financiare sau profesionale de către cadrul didactic.
k)
interzicerea sau denunţarea asumării
nelegale a oricărei forme de proprietate intelectuală cu scopul de a obţine
avantaje materiale, financiare sau profesionale de către un cadru didactic.
Art. 9. - Personalul din cadrul Școlii Gimnaziale
“Iosif Sârbu” Șibot responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular
cadrele didactice care îndeplinesc funcţii de conducere, de îndrumare şi control, va respecta şi
aplica următoarele norme de conduită managerială:
a)
respectarea criteriile unui management
eficient al resurselor;
b)
promovarea standardelor profesionale şi
morale specifice;
c)
aplicarea obiectivă a reglementărilor
legale şi a normelor etice;
d)
evaluarea obiectivă conform atribuțiilor, responsabilităților și
sarcinilor de serviciu din fişa postului;
e)
selectarea personalului didactic şi
personalului didactic auxiliar de calitate, conform legislaţiei în vigoare;
f)
prevenirea oricărei forme de
constrângere sau abuz , din perspectiva funcţiei deţinute;
g)
respingerea/ interzicerea oricărei forme
de abuz în exercitarea autorităţii;
h)
prevenirea oricărei forme de hărţuire,
discriminare a personalului didactic, indiferent de statutul şi funcţia persoanei
hărţuitoare și a beneficiarilor direcți ai educației;
i)
exercitarea atribuţiilor
ierarhic-superioare, din perspectiva exclusivă a evaluării, controlului,
îndrumării şi consilierii manageriale corecte şi obiective.
j)
interzicerea activităţilor de comerţ în
unitatea şcolară în lipsa unui contract prealabil, aprobat de către Consiliul
de Administraţie .
Art.
10.
- În exercitarea activităţilor didactice (şcolare şi extraşcolare), personalului
didactic îi este interzis:
a)
consumul de substanţe psihotrope sau
alcool;
b)
încurajarea sau acceptul pentru consumul
de substanţe psihotrope sau alcool de către elevi, în prezenţa cadrului
didactic şi aflaţi sub supravegherea acestuia;
c)
organizarea pariurilor şi a jocurilor de
noroc cu scopul obţinerii de câştiguri financiare sau materiale;
d)
folosirea dotărilor şi a bazei materiale
din spaţiile de învăţământ în vederea
obţinerii de beneficii financiare personale directe;
e)
distrugerea intenţionată a dotărilor şi
a bazei materiale din spaţiile de învăţământ;
f)
distribuirea materialelor pornografice;
g)
utilizarea de materiale informative
interzise prin lege;
h)
organizarea de activităţi care pot pune
în pericol siguranţa şi securitatea elevilor sau a altor persoane aflate în
incinta unităţii/instituţiei de învăţământ.
Art. 11. -
În relaţia cu instituţiile şi reprezentanţii comunităţii locale se vor
respecta şi aplica următoarele norme de conduită:
a)
colaborarea şi parteneriatul cu instituţiile/reprezentanţii comunităţii
locale vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării
unor servicii educaţionale de calitate;
b)
colaborarea
şi parteneriatul cu organizaţiile non-guvernamentale ce au ca obiect de
activitate educaţia vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în
scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;
c)
responsabilitate
şi transparenţă în furnizarea de informaţii către instituţiile de stat în protejarea drepturilor
copilului, atunci când interesul/nevoia de protecţie a copilului impun acest lucru;
d)
parteneriatele
cu agenţi economici vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în
scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;
e)
în
realizarea colaborării şi a parteneriatelor cu
instituţiile/reprezentanţii comunităţii locale, organizaţiile
non-guvernamentale şi agenţii economici nu se vor angaja activităţi care
să conducă la prozelitism religios şi
partizanat politic, acţiuni care pun în pericol integritatea fizică şi morală a
elevilor sau care permit exploatarea prin muncă a acestora.
CAPITOLUL III
DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE CADRELOR DIDACTICE
Art.12.
Drepturile cadrului didactic:
1. Corpul
profesoral se bucură de toate drepturile legale stipulate în Legea învățământului
preuniversitar şi în contractul de muncă.
2. Cadrele
didactice au dreptul de a participa la activităţi de perfecţionare profesională
şi în timpul anului şcolar. În acest caz, cu acordul directorilor sau al
Consiliului de Administraţie, se va stabili durata absenţei permise şi
condiţiile de acoperire a orelor / materiei.
3. Profesorii
pot aduce la cunoştinţa directorilor sau a Consiliului de Administraţie
recomandările, observaţiile şi doleanţele lor, verbal sau în scris.
Art. 13.
Îndatoririle cadrului didactic:
1. Personalul
didactic are obligaţii şi răspunderi care decurg din Legea învășământului
preuniversitar şi din prevederile contractului de muncă.
2. Crearea
atmosferei de lucru în timpul lecţiilor, încurajând elevii la o comunicare
loială şi dialog eficient, bazat pe respect reciproc.
3. Evaluarea
cunoştinţelor, abilităţilor şi competenţelor elevilor se va face periodic,
ritmic şi printr-o varietate de mijloace, folosite cu obiectivitate şi
corectitudine, pentru a oferi elevilor posibilităţi de afirmare a tuturor
laturilor personalităţii acestora (inteligenţa, imaginaţie, spirit critic,
sensibilitate). Profesorii trebuie să informeze elevii despre modalităţile şi
criteriile de evaluare pe care le vor aplica.
4. În perioada
pregătirii pentru examene sau lucrări scrise, profesorul trebuie să:
fie disponibil
de a ajuta elevii în pregătirea eficientă faţă de acele probe
creeze un
mediu ce ar favoriza desfăşurarea corectă şi deschisă a testului /examenului
evaluând şi
apreciind elevul, să estimeze cu grijă şi corespunzător răspunsurile elevului
5. Cadrele
didactice au obligatia morală de a efectua pregătirea suplimentară a elevilor pentru
examene, concursuri, evaluări, sprijin suplimentar.
6. Fiecare cadru
didactic are obligaţia de a efectua cel puţin o data pe săptămână serviciul pe
şcoală, în funcţie de graficul stabilit.
7. Unele cadre
didactice deţin si funcţia de diriginţi. Sarcinile diriginţilor sunt stabilite
prin acte normative.
8. Cadrele
didactice care au calitatea de diriginte vor conlucra cu părinţii prin:
şedinţa cu
părintii (cel puţin 4 pe an școlar);
întâlniri
individuale;
întâlniri
comune diriginte – părinte – elev - cadre didactice;
ore de
consiliere în ziua şi ora stabilită de comun acord.
9. Diriginţii,
cadrele didactice vor organiza, coordona activitatea cultural-artistică,
distractivă, programul de excursii al elevilor.
10. Profesorii
diriginţi, cadre didactice (învățători și educatoare) au obligaţia să
organizeze și activităţi educative extrașcolare care să contribuie la formarea
unităţii colectivelor de elevi pe care le conduc.
11. Cadrele
didactice, au obligaţia, prin conlucrarea cu elevii, să contribuie la păstrarea
bunurilor şcolii.
12. Cadrele
didactice, care deţin funcţia de şefi de catedră /comisie, răspund de
coordonarea întregii activităti a catedrei/comisiei şi îşi desfăşoară
activitatea pe baza unui plan de muncă.
13. Activitatea
didactică va fi sprijinită de personalul didactic auxiliar.
14. Activitatea instituţiei este organizată
conform programului stabilit pe baza
Regulamentului de ordine interioară al şcolii.
15. Sistemul
informaţional în şcoală va fi asigurat prin:
serviciul
secretariat;
profesorul de
serviciu;
internet.
16. În cadrul
Consiliului de Administraţie, comisia diriginţilor şi la nivelul catedrelor vor
fi comunicate sarcinile şi hotărârile organelor ierarhice.
17. Pentru
rezolvarea unor probleme personale stringente, angajaţii şcolii se pot învoi
conform legii si în următoarele condiţii:
prin
suplinirea cu cerere;
concediu fără
plată în condiţiile legii.
Art. 14.- Prezentul Cod face distincţia între
încălcarea neintenţionată şi cea intenţionată a prevederilor sale.
(1) În
cazul încălcării neintenţionate a prevederilor codului, fapt dovedit în urma
anchetei şi audierilor comisiei judeţene de etică, persoana în cauză va fi
consiliată cu privire la înţelegerea situaţiei de încălcare a principiilor
codului de etică şi, respectiv, va fi sprijinită pentru concilierea amiabilă cu
partea reclamantă.
(2) În
cazul încălcării intenţionate a prevederilor codului, fapt dovedit în urma
anchetei şi a audierilor comisiei judeţene de etică, aceasta din urmă poate
iniţia următoarele măsuri, în funcţie de gradul de încălcare a prevederilor Codului, de repetarea
comportamentului respectiv, precum şi în funcţie de punctul de vedere
al Consiliului
Profesoral sau a altor organisme precum, Consiliul Reprezentativ al Părinţilor:
-
concilierea amiabilă cu partea
reclamantă;
-
propunerea de includere a persoanei
respective într-un program de remediere comportamentală, prin consilierea şi
monitorizarea sa pe o perioadă decisă de către Consiliul de Administraţie al
unităţii de învăţământ. Conţinutul programului de remediere comportamentală va
fi stabilit de către o comisie compusă dintr-un reprezentant al
profesorilor-membru al Consiliului de Administraţie, un reprezentant al
părinţilor şi un psiholog şcolar. Acest program va fi aprobat de către
Consiliul de Administraţie al unităţii;
-
comisia judeţeană de etică, în funcţie
de gradul de încălcare a normelor Codului, poate propune comisiei de cercetare
disciplinară de la nivelul unităţii de învăţământ preuniversitar/inspectoratului
şcolar/ME, analiza cazului în vederea sancţionării disciplinare, în
conformitate cu prevederile “Statutului personalului didactic” din cadrul Legii
învățământului preuniversitar.
(3) Conform Art. 10, e) din cadrul ordinului
ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5550/ 2011
privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului
naţional de etică din învăţământul preuniversitar, atunci când apar cazuri care
sunt de domeniul legii penale, comisia de etică a judeţului notifică instituţiile
statului abilitate cu realizarea cercetării penale.
(4) Consilierea comisiei de etică a judeţului privind
decizia de notificare şi notificarea propriu-zisă adresată instituţiilor
statului abilitate cu realizarea cercetării penale, sunt realizate de către
serviciul juridic al inspectoratului şcolar judeţean.
Codul
de conduită al personalului didactic-auxiliar și nedidactic
Personalul
auxiliar şi nedidactic are obligaţia:
-
de a manifesta o atitudine strict
profesională, lipsită de gesturi de agresiune fizică sau verbală asupra
elevilor;
-
de a avea o ţinută vestimentară decentă;
-
să aibă un comportament civilizat faţă de
colegi;
-
să-şi respecte programul şi să nu vină
la program sub influenţa băuturilor alcoolice;
-
să informeze conducerea şcolii în cazul
în care se produc evenimente ce pot pune în pericol siguranţa persoanelor şi securitatea
bunurilor aflate în şcoală;
-
să anunţe absenţa din timp cu suplinire
aprobată de directorul şcolii.
CAPITOLUL IV
DISPOZIŢII FINALE
Art. 15. -
Prezentul Cod nu se substituie legilor şi regulamentelor în vigoare din
domeniul educaţiei şi nici nu poate contraveni acestora.
Art. 16. - Prin
prevederile prezentului cod, activităţile comisiilor judeţene de etică nu se
substituie activităţilor comisiilor de cercetare disciplinară, constituite la
diferite niveluri, şi nici activităţilor instituţiilor statului abilitate cu
realizarea cercetării penale.
Art. 17. - Încălcările prevederilor prezentului cod
reprezintă abateri disciplinare şi se sancţionează conform legislaţiei în
vigoare.
Acest Cod intră în vigoare din 01.09.2023.
Director,
Prof. înv. primar Boc Irina Florica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu