luni, 18 septembrie 2023

CODUL DE ETICA 2023-2024

 

CODUL DE ETICĂ AL ȘCOLII GIMNAZIALE ,,IOSIF SÂRBU,, ȘIBOT

 

 

 

 

 

 

 

CAPITOLUL I

DISPOZIŢII GENERALE

 

Art.1. -  (1) Prezentul cod-cadru de etică (denumit în continuare cod) este elaborat în baza Legii învățământului preuniversitar 198/2023, , în temeiul Legii nr. 477/2004 privind Codul de conduită a personalului contractual din autorităţile şi instituţiile publice, în conformitate cu prevederile art. 10 lit. a) şi Art. 16 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.550/2011, cu respectarea Codului de conduită a profesorilor mentori, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.485/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind constituirea corpului profesori mentori pentru coordonarea efectuării stagiului practic în vederea ocupării unei funcţii didactice, a Codului-cadru de etică din 30 august 2018 al personalului didactic din învăţământul preuniversitar, aprobat prin Ordinul 4831/30 august 2018 şi a Ordinului S.G.G nr. 600 din 20 aprilie 2018 privind aprobarea Codului Controlului intern managerial al entităţilor publice.

(2) Codul este aplicabil tuturor persoanelor ce funcţionează în cadrul Școlii Gimnaziale “Iosif Sârbu” Șibot, responsabile cu instruirea şi educaţia  şi care, îndeplinesc funcţia de personal didactic de predare, personal didactic auxiliar, personal didactic asociat, precum şi funcţii de conducere, de îndrumare şi control în cadrul acesteia.

(3) Reglementările din acest cod vizează, în mod particular, persoanele care îndeplinesc funcţia de cadru didactic în această unitate de învăţământ, indiferent de statutul deţinut.

 

Art. 2. - Codul funcţionează atât ca un contract moral între părinţi/tutori legali, elevi, comunitatea locală şi diferitele categorii de personal din sistemul de învăţământ  preuniversitar responsabile cu instruirea şi educaţia, cât şi ca un sistem de standarde de conduită colegială capabile să contribuie la coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte.

Art. 3. - Respectarea prevederilor prezentului Cod reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi prestigiului învăţământului preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective:

a) menţinerea unui grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuţiilor personalului din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod special a persoanelor care îndeplinesc funcţia  de cadre didactice;

b) creşterea calitativă a relaţiilor dintre părţile implicate în actul educaţional;   

c) eliminarea practicilor inadecvate şi imorale ce pot apărea în mediul educaţional preuniversitar;   

d) creşterea gradului de coeziune a personalului implicat în activitatea educaţională;  

e) facilitarea promovării şi manifestării unor valori şi principii aplicabile în mediul şcolar preuniversitar, inserabile şi în spaţiul social;

f) sensibilizarea opiniei publice în direcţia susţinerii valorilor educaţiei.

 

Art. 4.- Orice persoană din sistemul naţional de învăţământ ,responsabilă cu instruirea şi educaţia, are obligaţia/ datoria morală şi profesională de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica prevederile prezentului Cod. 

 

CAPITOLUL II

VALORI/PRINCIPII ŞI NORME DE CONDUITĂ

 

Art. 5. - Personalul din cadrul Școlii Gimnaziale “Iosif Sârbu” Șibot, responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii:

a)   imparţialitate şi obiectivitate;

b)  independență și libertate profesională;

c)   responsabilitate morală, socială şi profesională;

d)  integritate morală şi profesională;

e)   confidenţialitate și respect pentru sfera vieții private;

f)   primatul interesului public;

g)                        respectarea şi promovarea interesului superior al beneficiarului direct aleducației;

h)  respectarea legislaţiei generale şi  a celei specifice domeniului;

i)    respectarea autonomiei personale;

j)    onestitate şi corectitudine;

k)  atitudine decentă și echilibrată;

l)    toleranță;

m) autoexigență în exercitarea profesiei;

n)interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului unităţii şi instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a specialităţii, domeniului în care îşi desfăşoară activitatea;   respingerea conduitelor didactice inadecvate.

o) implicare în procesul de perfecționare a caracterului democratic al societății.

 

Art. 6. - În vederea asigurării unui învăţământ de calitate, în relaţiile cu beneficiarii direcți ai educației, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, au obligaţia de a cunoaşte, respecta şi aplica  norme de conduită. Acestea au în vedere:

 

(1)  Ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a beneficiarilor direcți ai educației prin:

a)       Supravegherea atât pe  parcursul activităţilor desfăşurate în şcoală, cât şi în cadrul celor organizate de unitatea şcolară în afara acesteia, în vederea asigurării depline a securităţii tuturor celor implicaţi în aceste acţiuni;

b)       interzicerea agresiunilor verbale, fizice şi tratamentelor umilitoare, sub orice formă,  asupra beneficiarilor direcți ai educației;

c)       asigurarea protecţiei fiecărui elev, prin denunţarea formelor de violenţă verbală sau fizică exercitate asupra acestuia, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a elevilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi completările ulterioare;

d)       combaterea oricăror forme de abuz;

e)       interzicerea hărţuirii sexuale şi a relaţiilor sexuale cu elevii.

(2)  Interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie:

a)       fraudarea examenelor;

b)       solicitarea, acceptarea sau colectarea de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii, în vederea obținerii de către beneficiarii direcți ai educației de tratament preferenţial ori sub ameninţarea unor sancţiuni,  de orice natură ar fi acestea; 

c)       favoritismul;

d)       meditațiile contra cost cu beneficiarii direcți ai educației de la formațiunile de studiu la care este încadrat;

(3)  Asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei incluzive.

(4)  Respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui beneficiar al educației.

 

Art.7. -  În relaţiile cu părinţii şi cu reprezentanţii legali ai beneficiarilor direcţi ai educaţiei, personalul didactic respectă şi aplică norme de conduită prin care se asigură:

a) acordarea de consultanţă părinţilor/tutorilor legali în educarea propriilor copii şi susţinerea rolului parental; 

b) stabilirea unei relaţii de încredere mutuală, a unei comunicări deschise şi  accesibile;  c) disponibilitatea pentru rezolvarea problemelor educative enunţate de către părinţi/ tutori legali; 

d) informarea părinţilor/tutorilor legali despre toate aspectele activităţii elevilor prin furnizarea explicaţiilor necesare înţelegerii şi aprecierii conţinutului serviciilor educative;  e) informarea părinţilor/tutorilor legali despre evoluţia activităţii şcolare, evitând tendinţele de prezentare parţială sau cu tentă subiectivă;

 f) respectarea confidenţialităţii datelor furnizate şi a dreptului la intimitate individuală şi familială; 

g) persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular personalul didactic, nu vor impune, în relaţia cu părinţii/tutorii legali, dobândirea/primirea de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite;

 h) consilierea, recomandarea părinţilor/tutorilor legali privind auxiliarele curriculare sau material didactice, cu precădere a celor deschise și gratuite, fără a impune achiziționarea celor contra cost, din perspectiva expertizei psihopedagogice şi a respectării interesului major al copilului.

 

Art. 8. -  Personalul din cadrul Școlii Gimnaziale “Iosif Sârbu” Șibot responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită colegială:

a)       relaţiile colegiale trebuie să se bazeze pe  respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, evitarea denigrării, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială, interzicerea fraudei intelectuale şi a plagiatului;

b)       orice membru  al personalului didactic va evita lezarea libertăţii de opinie, vizând convingerile politice şi religioase;

c)       orice membru al personalului didactic va evita practicarea oricărei forme de discriminare și denigrare în relaţiile cu ceilalţi colegi;

d)       între persoanele din sistemul de învăţământ  preuniversitar responsabile cu instruirea şi educaţia se interzice solicitarea de servicii personale de orice tip de la colegi care sunt sau urmează să fie în proces de evaluare, angajare sau promovare;

e)        în evaluarea competenţei profesionale se vor utiliza  criterii care au în vedere  performanţa şi rezultatele profesionale;

f)        încurajarea  diseminării cunoştinţelor profesionale, în vederea atingerii unor standarde superioare de calitate în activitatea didactică;

g)       orice cadru didactic trebuie să evite, prin afirmaţii, aprecieri sau acţiuni, să afecteze imaginea profesională şi/sau socială a oricărui alt membru al corpului profesoral, cu excepţia situaţiilor prevăzute şi formalizate de actele normative în vigoare ( evaluările anuale, comisia de disciplină etc);

h)       întreaga activitate a persoanelor din sistemul de învăţământ  preuniversitar, responsabile cu instruirea şi educaţia, trebuie să permită accesul la  informaţiile care interesează pe toţi membrii comunităţii şcolare, posibilii candidaţi, instituţiile cu care entitatea colaborează şi publicul larg, asigurând astfel o informare corectă şi facilitarea egalităţii de şanse, precum şi asigurarea accesului echitabil la resursele şcolare şi ale sistemului de învăţământ;

i)        reacţia publică-prin drept la replică, discurs public, întrunire etc-, atunci când o anumită situaţie creată de către membrii comunităţii educaţionale sau de către oricine altcineva din afara acesteia afectează imaginea unităţii/instituţiei şcolare, sistemului de învăţământ preuniversitar românesc, oricărei persoane, membră a comunităţii educaţionale.

j)        interzicerea oricărei evaluări şi/sau asumări de rezultate fabricate ale unuia/mai multor elevi cu scopul de a obţine avantaje materiale, financiare sau profesionale de către cadrul didactic.

k)       interzicerea sau denunţarea asumării nelegale a oricărei forme de proprietate intelectuală cu scopul de a obţine avantaje materiale, financiare sau profesionale de către un cadru didactic.

 

Art. 9. - Personalul din cadrul Școlii Gimnaziale “Iosif Sârbu” Șibot responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice care îndeplinesc funcţii de conducere,  de îndrumare şi control, va respecta şi aplica următoarele norme de conduită managerială:

a)   respectarea criteriile unui management eficient al resurselor;

b)   promovarea standardelor profesionale şi morale specifice;

c)   aplicarea obiectivă a reglementărilor legale şi a normelor etice;

d)   evaluarea obiectivă  conform atribuțiilor, responsabilităților și sarcinilor de serviciu din fişa postului;

e)   selectarea personalului didactic şi personalului didactic auxiliar de calitate, conform legislaţiei în vigoare;

f)    prevenirea oricărei forme de constrângere sau abuz , din perspectiva funcţiei deţinute;

g)   respingerea/ interzicerea oricărei forme de abuz în exercitarea autorităţii;

h)   prevenirea oricărei forme de hărţuire, discriminare a personalului didactic, indiferent de statutul şi funcţia persoanei hărţuitoare și a beneficiarilor direcți ai educației;

i)    exercitarea atribuţiilor ierarhic-superioare, din perspectiva exclusivă a evaluării, controlului, îndrumării şi consilierii manageriale corecte şi obiective.

j)    interzicerea activităţilor de comerţ în unitatea şcolară în lipsa unui contract prealabil, aprobat de către Consiliul de Administraţie .

 

 

Art. 10. - În exercitarea activităţilor didactice (şcolare şi extraşcolare), personalului didactic îi este interzis:

a)   consumul de substanţe psihotrope sau alcool;

b)   încurajarea sau acceptul pentru consumul de substanţe psihotrope sau alcool de către elevi, în prezenţa cadrului didactic şi aflaţi sub supravegherea acestuia;

c)   organizarea pariurilor şi a jocurilor de noroc cu scopul obţinerii de câştiguri financiare sau materiale;

d)   folosirea dotărilor şi a bazei materiale din spaţiile de învăţământ  în vederea obţinerii de beneficii financiare personale directe;

e)   distrugerea intenţionată a dotărilor şi a bazei materiale din spaţiile de învăţământ;

f)    distribuirea materialelor pornografice;

g)   utilizarea de materiale informative interzise prin lege;

h)   organizarea de activităţi care pot pune în pericol siguranţa şi securitatea elevilor sau a altor persoane aflate în incinta unităţii/instituţiei de învăţământ.

 

Art. 11. -  În relaţia cu instituţiile şi reprezentanţii comunităţii locale se vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită:

a)   colaborarea şi parteneriatul cu  instituţiile/reprezentanţii comunităţii locale vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;

b)   colaborarea şi parteneriatul cu organizaţiile non-guvernamentale ce au ca obiect de activitate educaţia vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;

c)   responsabilitate şi transparenţă în furnizarea de informaţii către  instituţiile de stat în protejarea drepturilor copilului, atunci când interesul/nevoia de protecţie a  copilului impun acest lucru;

d)   parteneriatele cu agenţi economici vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;

e)   în realizarea colaborării şi a parteneriatelor cu  instituţiile/reprezentanţii comunităţii locale, organizaţiile non-guvernamentale şi agenţii economici nu se vor angaja activităţi care să  conducă la prozelitism religios şi partizanat politic, acţiuni care pun în pericol integritatea fizică şi morală a elevilor sau care permit exploatarea prin muncă a acestora.

 

CAPITOLUL III

 

DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE CADRELOR DIDACTICE 

 

 

Art.12. Drepturile cadrului didactic:

1. Corpul profesoral se bucură de toate drepturile legale stipulate în Legea învățământului preuniversitar şi în contractul de muncă.

2. Cadrele didactice au dreptul de a participa la activităţi de perfecţionare profesională şi în timpul anului şcolar. În acest caz, cu acordul directorilor sau al Consiliului de Administraţie, se va stabili durata absenţei permise şi condiţiile de acoperire a orelor / materiei.

3. Profesorii pot aduce la cunoştinţa directorilor sau a Consiliului de Administraţie recomandările, observaţiile şi doleanţele lor, verbal sau în scris.

 

Art. 13. Îndatoririle cadrului didactic:

 

1. Personalul didactic are obligaţii şi răspunderi care decurg din Legea învășământului preuniversitar şi din prevederile contractului de muncă.

2. Crearea atmosferei de lucru în timpul lecţiilor, încurajând elevii la o comunicare loială şi dialog eficient, bazat pe respect reciproc.

3. Evaluarea cunoştinţelor, abilităţilor şi competenţelor elevilor se va face periodic, ritmic şi printr-o varietate de mijloace, folosite cu obiectivitate şi corectitudine, pentru a oferi elevilor posibilităţi de afirmare a tuturor laturilor personalităţii acestora (inteligenţa, imaginaţie, spirit critic, sensibilitate). Profesorii trebuie să informeze elevii despre modalităţile şi criteriile de evaluare pe care le vor aplica.

4. În perioada pregătirii pentru examene sau lucrări scrise, profesorul trebuie să:

 fie disponibil de a ajuta elevii în pregătirea eficientă faţă de acele probe

 creeze un mediu ce ar favoriza desfăşurarea corectă şi deschisă a testului /examenului

 evaluând şi apreciind elevul, să estimeze cu grijă şi corespunzător răspunsurile elevului

5. Cadrele didactice au obligatia morală de a efectua  pregătirea suplimentară a elevilor pentru examene, concursuri, evaluări, sprijin suplimentar.

6. Fiecare cadru didactic are obligaţia de a efectua cel puţin o data pe săptămână serviciul pe şcoală, în funcţie de graficul stabilit.

7. Unele cadre didactice deţin si funcţia de diriginţi. Sarcinile diriginţilor sunt stabilite prin acte normative. 

8. Cadrele didactice care au calitatea de diriginte vor conlucra cu părinţii prin: 

 şedinţa cu părintii (cel puţin 4  pe an școlar); 

 întâlniri individuale;

 întâlniri comune diriginte – părinte – elev - cadre didactice; 

 ore de consiliere în ziua şi ora stabilită de comun acord. 

9. Diriginţii, cadrele didactice vor organiza, coordona activitatea cultural-artistică, distractivă, programul de excursii al elevilor.

10. Profesorii diriginţi, cadre didactice (învățători și educatoare) au obligaţia să organizeze și activităţi educative extrașcolare care să contribuie la formarea unităţii colectivelor de elevi pe care le conduc.

11. Cadrele didactice, au obligaţia, prin conlucrarea cu elevii, să contribuie la păstrarea bunurilor şcolii.

12. Cadrele didactice, care deţin funcţia de şefi de catedră /comisie, răspund de coordonarea întregii activităti a catedrei/comisiei şi îşi desfăşoară activitatea pe baza unui plan de muncă. 

13. Activitatea didactică va fi sprijinită de personalul didactic auxiliar.

14.  Activitatea instituţiei este organizată conform programului stabilit  pe baza Regulamentului de ordine interioară al şcolii.

15. Sistemul informaţional în şcoală va fi asigurat prin: 

 serviciul secretariat; 

 profesorul de serviciu; 

 internet.

16. În cadrul Consiliului de Administraţie, comisia diriginţilor şi la nivelul catedrelor vor fi comunicate sarcinile şi hotărârile organelor ierarhice.

17. Pentru rezolvarea unor probleme personale stringente, angajaţii şcolii se pot învoi conform legii si în următoarele condiţii:

 prin suplinirea cu cerere; 

 concediu fără plată în condiţiile legii.

 

Art. 14.-  Prezentul Cod face distincţia între încălcarea neintenţionată şi cea intenţionată a prevederilor sale.

 

(1)  În cazul încălcării neintenţionate a prevederilor codului, fapt dovedit în urma anchetei şi audierilor comisiei judeţene de etică, persoana în cauză va fi consiliată cu privire la înţelegerea situaţiei de încălcare a principiilor codului de etică şi, respectiv, va fi sprijinită pentru concilierea amiabilă cu partea reclamantă.

(2)  În cazul încălcării intenţionate a prevederilor codului, fapt dovedit în urma anchetei şi a audierilor comisiei judeţene de etică, aceasta din urmă poate iniţia următoarele măsuri, în funcţie de gradul de încălcare a  prevederilor Codului, de repetarea comportamentului respectiv, precum şi în funcţie de punctul de vedere

al Consiliului Profesoral sau a altor organisme precum,  Consiliul Reprezentativ al Părinţilor:

 

-        concilierea amiabilă cu partea reclamantă;

-        propunerea de includere a persoanei respective într-un program de remediere comportamentală, prin consilierea şi monitorizarea sa pe o perioadă decisă de către Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ. Conţinutul programului de remediere comportamentală va fi stabilit de către o comisie compusă dintr-un reprezentant al profesorilor-membru al Consiliului de Administraţie, un reprezentant al părinţilor şi un psiholog şcolar. Acest program va fi aprobat de către Consiliul de Administraţie al unităţii;

-        comisia judeţeană de etică, în funcţie de gradul de încălcare a normelor Codului, poate propune comisiei de cercetare disciplinară de la nivelul unităţii de învăţământ preuniversitar/inspectoratului şcolar/ME, analiza cazului în vederea sancţionării disciplinare, în conformitate cu prevederile “Statutului personalului didactic” din cadrul Legii învățământului preuniversitar.

(3)  Conform Art. 10, e) din cadrul ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5550/ 2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar, atunci când apar cazuri care sunt de domeniul legii penale, comisia de etică a judeţului notifică instituţiile statului abilitate cu realizarea cercetării penale.

(4)   Consilierea comisiei de etică a judeţului privind decizia de notificare şi notificarea propriu-zisă adresată instituţiilor statului abilitate cu realizarea cercetării penale, sunt realizate de către serviciul juridic al inspectoratului şcolar judeţean.

 

Codul de conduită al personalului didactic-auxiliar și nedidactic

 

Personalul auxiliar şi nedidactic are obligaţia: 

-        de a manifesta o atitudine strict profesională, lipsită de gesturi de agresiune fizică sau verbală asupra elevilor; 

-        de a avea o ţinută vestimentară decentă;

-         să aibă un comportament civilizat faţă de colegi;

-        să-şi respecte programul şi să nu vină la program sub influenţa băuturilor alcoolice;

-        să informeze conducerea şcolii în cazul în care se produc evenimente ce pot pune în pericol siguranţa persoanelor şi securitatea bunurilor aflate în şcoală;

-        să anunţe absenţa din timp cu suplinire aprobată de directorul şcolii.

 

CAPITOLUL IV

DISPOZIŢII FINALE

 

Art. 15. -  Prezentul Cod nu se substituie legilor şi regulamentelor în vigoare din domeniul educaţiei şi nici nu poate contraveni acestora.

Art. 16. - Prin prevederile prezentului cod, activităţile comisiilor judeţene de etică nu se substituie activităţilor comisiilor de cercetare disciplinară, constituite la diferite niveluri, şi nici activităţilor instituţiilor statului abilitate cu realizarea cercetării penale.

 

Art. 17. -  Încălcările prevederilor prezentului cod reprezintă abateri disciplinare şi se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.

Acest Cod intră în vigoare din 01.09.2023.

 

 

Director,

Prof. înv. primar Boc Irina Florica

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

ANUNT POST ÎNGRIJITOARE 1/4 NORMĂ LA ȘCOALA PRIMARĂ BALOMIRU DE CÂMP

  ȘCOALA GIMNAZIALĂ „IOSIF SÂRBU” ȘIBOT ALBA, str PRINCIPALĂ, nr 151, ȘIBOT CIF 12828229   Anunț concurs pentru post contractual con...